Stop zavádzaniu spotrebiteľov. Na svete je nové značenie džúsov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Európsky parlament tento týždeň schválil nové, jasnejšie pravidlá pre označovanie ovocných džúsov a nektárov. Ich cieľom je, aby názov džúsu a označenie o pridaných cukroch presnejšie odrážali jeho skutočný obsah, čo by zabránilo potenciálnemu zavádzaniu spotrebiteľov.
Za novelizáciu hlasovalo 585 poslancov, 33 boli proti a jeden sa zdržal. "Našou prioritou bolo ponúknuť spotrebiteľom presné informácie tak, aby vedeli, čo nakupujú. Parlament zohral kľúčovú úlohu pri zákaze pridaného cukru v produktoch, ktoré sa predávajú ako džúsy a v jasnom označení prítomnosti cukrov a sladidiel v podobných nápojoch," vyhlásil autor správy, poslanec Andrés Perelló
Zmes džúsov
Podľa nových pravidiel bude zmes dvoch džúsov v budúcnosti niesť taký názov, ktorý zohľadní jej obsah. Napríklad zmes džúsu, v ktorom jablčná zložka tvorí 90 percent obsahu a jahodového džúsu s obsahom 10 percent bude označená ako jablkový a jahodový džús. V súčasnosti takýto zmiešaný produkt môže byť označený ako jahodový džús. Všeobecné pomenovanie "z viacerých druhov ovocia" by sa mohlo používať pri zmesiach obsahujúcich viac ako tri druhy ovocia.
"Poslanci si uvedomujú, že spotrebitelia, najmä diabetici, rodičia a zákazníci s predpísanou diétou, potrebujú rozlíšiť džúsy a nektáre a zároveň mať jasnú informáciu o prítomnosti akýchkoľvek sladidiel," uviedla Ivana Janíková Stavrovská z kancelárie Európskeho parlamentu na Slovensku. Nápoje predávané pod označením ovocný džús budú preto v budúcnosti automaticky bez cukru a sladidiel.
Nektáre, ktoré sa vyrábajú z ovocného pyré a pridanej vody, môžu obsahovať cukor aj sladidlá. Označenie "bez pridaného cukru" sa nebude môcť použiť pri nektároch, ktoré obsahujú umelé sladidlá ako sacharín.
100% džús - len jeden druh ovocia
Mnoho produktov predávaných ako "pomarančový džús" obsahuje do 10 percent mandarínkového džúsu, ktorý sa pridáva pre farbu a chuť. Tento postup je bežný v Brazílii a v USA, ktorých produkty majú veľký podiel na trhu EÚ. V snahe o rovnaký prístup pre všetkých budú džúsy vyrobené v EÚ ako aj džúsy dovezené zo zahraničia niesť označenie stopercentného džúsu len za predpokladu, že budú vyrobené z jedného druhu ovocia.
Na nových pravidlách sa už dohodli predstavitelia Európskeho parlamentu a Rady, ktorá musí Parlamentom schválený text ešte formálne potvrdiť, aby mohol vstúpiť do platnosti. Po vstupe do platnosti budú mať členské štáty 18 mesiacov na transpozíciu nových predpisov do vnútroštátneho práva. Následne smernica nadobudne účinnosť. Produkty, ktoré budú uvedené na trh alebo označené pred nadobudnutím jej účinnosti sa môžu predávať maximálne ďalšie tri roky.
ISIFA