Úrady zaspali dobu, e-maily prakticky nevyužívajú
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Aj v dnešnej internetovej dobe si denne v schránkach nachádzame niekoľko obálok od úradov, mobilných operátorov či poisťovní. Hoci je email zadarmo, je omnoho rýchlejší a efektívnejší, využíva sa len málo.
Najväčšou prekážkou, prečo nám písomnosti nechodia na email, ale do schránky, je ich hodnovernosť. Keďže sú tieto originálne listiny určené do vlastných rúk sú naviazané na zákony. Tie určujú, ako sa má čo doručovať.
Všetko posielať mailom nejde
To znamená, že niektoré oznámenia musíme poslať poštou, nakoľko dňom ich doručenia začínajú platiť rôzne lehoty - napríklad na odvolanie. Z tohto dôvodu nemôžu úrady, ani keby chceli, posielať všetko emailom. Robia tak len v špecifických prípadoch - ako sú napríklad otázky občanov na štátne orgány.
Veľké zmeny do budúcna
Poštovné pritom stojí štát nemalé peniaze. Tak napríklad v daňovej správe zaplatili za listy a zásielky v minulom roku takmer 4 milióny eur. Aj preto sa snažia zmeniť systém a do budúcna plánujú veľké zmeny.
Písomnosti sa budú od 1. 1. 2013 doručovať do elektronickej osobnej schránky daňového subjektu. Teraz pred voľbami sa snažia s občanmi komunikovať cez email aj samosprávy.
Pripravuje sa aj Sociálna poisťovňa
No a aj sociálna poisťovňa, ktorá patrí medzi najaktívnejších odosielateľov pošty, robí kroky k elektronizácii. Každý občan - poistenec má totiž prostredníctvom bezplatnej Grid karty prístup k svojmu k Individuálnemu účtu.
Tam má možnosť zistiť, či on sám, resp. jeho zamestnávateľ za neho odviedol odvody a z akých vymeriavacích základov a tiež vďaka nej môže komunikovať a vybavovať svoje záležitosti so Sociálnou poisťovňou elektronicky.
Marlene Ford/ilustračné