Nie je zľava ako zľava. Pozor na triky obchodníkov!
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Nakupovanie je v dnešnej dobe pre obyčajných ľudí doslova divočina. Orientovať sa v rôznych akciách obchodníkov robí problém nejednému z nás. A aj tak nakúpime nevýhodne! Slováci totiž v obchodoch siahajú na tovar označený výraznou ceduľou AKCIA bez rozmyslenia! Pozrite sa, aké triky na nás obchodníci používajú.
Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) eviduje ročne približne 80 podnetov od nespokojných zákazníkov. Až 40 percent z nich je ale neopodstatnených. Najväčšie problémy majú spotrebitelia už tradične s odlišnými cenami. "Napríklad, že iná cena je propagovaná, ako je evidovaná," vysvetľuje hovorkyňa SOI Danuša Krkošová.
Ak je suma uvedená v letáku, musí platiť aj v obchode
Veľké množstvo ľudí sa rozhoduje, čo a kde nakúpi podľa toho, aká zľava je uvedená v reklamnom letáku, ktorý si nájdu v schránke. Predajcovia sa často obhajujú tým, že môže dôjsť k tlačovej chybe. Pokiaľ je však v letáku uvedená istá suma, musí za ňu zákazník tovar aj kúpiť. Danuša Krkošová: "Ak to v letáku predajca uvedie, musí sa tá cena zhodovať, inak je to klamanie spotrebiteľa."
"Našim zákazníkom vychádzame maximálne v ústrety a pokiaľ dôjde k chybe, riadime sa cenami uvedenými v našich letákoch," tvrdí hovorkyňa obchodného reťazca Hedviga Horváthová.
Čarovná formulka: tovar je iba do vypredania zásob...
Ďalším problémom zvyknú byť avizované veľké výpredaje, napríklad elektroniky. V týchto prípadoch neváhajú zákazníci precestovať aj desiatky kilometrov. A v predajni potom zistia, že tovar je už vypredaný, pretože k dispozícii bolo iba zopár kusov. V takomto prípade sa ale prakticky nemáte ako brániť. Obchodníci si našli kľučku: do letáku stačí uviesť, že tovar je iba do vypredania zásob.
To si však vraj v dnešnej dobe už veľké obchodné reťazce nemôžu dovoliť. Nabudúce by k nim už totiž nikto nakupovať neprišiel. "Hlupák je každý obchodník, ktorý si dá zhotoviť letáky, čo stojí nemalé peniaze a potom nemá tovar, ktorý v ňom uvádza," hovorí Marta Černá z Fóra spotrebiteľov.
Najprv cenu zdvihnúť a potom v akcii predávať za pôvodnú...
Ďalším spôsobom, akým možno zmanipulovať zákazníkov, je veľmi jednoduchý trik, ktorý sa objavil v susednom Česku. Daný artikel týždeň pred plánovanou zľavou zdražie. Potom opäť klesne na pôvodnú sumu, ale zákazník si myslí, ako výhodne nakúpil... Na Slovensku sa zatiaľ takáto prax inšpektorom preukázať nepodarila. A aj keby, po právnej stránke by bolo všetko v poriadku.
Aj keď často nakupujete v strese a v zhone, dávajte si pozor a snažte sa pri tom zapojiť aj mozog. Nie každá zľava je totiž taká neodolateľná, ako sa na prvý pohľad zdá.
TV JOJ